Kommunfullmäktigesrapport för oktober månad. | Sverigedemokraterna i Norrköping

Kommunfullmäktigesrapport för oktober månad.

I oktober var det två kommunfullmäktige sammanträden. Det första behandlade ”vanliga” ärenden så som några nya hyresavtal, inrättande av stipendium och motioner. Sverigedemokraterna hade flera motioner men alla fick avslag.

Den andra kommunfullmäktige behandlade enbart budgetförslag. Långa debatter där majoriteten (kvartetten) försökte måla upp en nästan utopiskt bild av Norrköping. Det byggs, arbetslösheten sjunker, skolor visar bättre resultat mm. Naturligtvis gott om floskler hur människor flyr för sina liv och att vi måste hjälpa. Markus Wiechel Sverigedemokraternas f.d. migrationstalesperson numera utrikestalesperson höll ett kortare föredrag om hur migrationspolitiken fungerar, och att vill man verkligen hjälpa människor i nöd, då är det i närområdet och att även FN rekommenderar och uppmanar till hjälp riktad till närområdet. Tyvärr är kvartetten faktaresistent.

Moderaterna har mer verklighetsförankrad bild av Norrköping, men även bland dem finns ledamöter som inte förstår allvaret av dagsläget och fortsätter med floskler om att vi måste hjälpa människor på flykt och att lösningen ligger i att skaffa jobb åt alla.

Frågan som gruppledare för SD ställde om vilka jobb både majoriteten och moderaterna menar passar till den låga utbildning nyanlända besitter förblev obesvarad.

Sverigedemokraterna hade eget budgetförslag även i år. I sitt inledningsanförande talade gruppledare Darko Mamkovic bland annat om att Norrköping har blivit otryggare, att arbetslösheten bland utrikesfödda håller på att knäcka välfärden, att sannolikheten för att Sverigedemokraterna ska vara det största partiet efter 2018 är påtaglig och mycket mer. Hela inledningsanföranden kan ses här.