Årets första kommunfullmäktigesammanträde | Sverigedemokraterna i Norrköping

Årets första kommunfullmäktigesammanträde

Måndagen den 28 januari var det dags för årets första kommunfullmäktigesammanträde och det var säkerligen en av de mest intressanta sammanträdena sedan valet. Flera spännande ämnen kom upp för debatt och till en början var fullmäktigesalen mer än fullsatt.

Det som lockade de allra flesta åhörarna var givetvis diskussionen om att bygga ett sexvåningshus i Strömparken, även kallat Torget 5. SD Norrköping har sedan början varit motståndare till att bygga på en av kommunens få centrala grönområden, och sedan dess har även andra partier och politiker svängt i frågan. Dock lyckades majoriteten med Socialdemokraterna och Moderaterna i spetsen att godkänna bygget.

Ett ärende som låg mig varmt om hjärtat handlade om höjningen av bygglovstaxan. Förslaget till beslut från kommunstyrelsen var att bygglovstaxan skulle höjas med 20% vilket jag och Sverigedemokraterna gick emot. Samtliga politiker kan vara överens om att det byggs för lite bostäder i Norrköping, därför är det förvånande för oss Sverigedemokrater hur samtliga övriga partier är för att göra det ännu dyrare att bygga i kommunen. Övriga partier såg dock till att höjningen blev till verklighet.

Tre motioner från Sverigedemokraterna kom sedan upp för debatt och beslut, och en av dem, om att inte servera kött som framställts genom skäktning, gjorde att stora delar av kommunfullmäktige tappade hakan. Kommunalråden Olle Johansson (S) läste ett citat av profeten Mohammed från Koranen när han förklarade att Islam var ett föredöme när det kommer till djurhållning. Likaså ansåg Johansson att halalslakt, dvs obedövad ritualslakt, var en bra metod och man kunde antyda att han inte tyckte om att metoden är förbjuden i Sverige. Tyvärr avslogs motionen, men det var glädjande att se att många ledamöter trots allt gick emot Johanssons prat.

En annan motion som var intressant var skriven av Markus Wiechel (SD) och Cornelia Dahlberg (SD) och handlade om att utreda hur utbrett problemet med hedersrelaterade problem är i kommunen. Inte helt oväntat avslogs motionen, och tystnaden från fullmäktiges ledamöter avslöjade hur lite de är benägna att kämpa för hedersförtryck när det väl gäller.

En sista intressant debatt fördes efter en interpellation av Wiechel om hur kommunen väljer att prioritera när det kommer till skolan. Såväl flera lärare som andra Sverigedemokrater tycker att det är märkligt hur lite lärarna får säga till om skolan. Vi anser att det är en självklarhet att de vet bäst om hur man bedriver en bra utbildning och inte politiker. Vi undrar således också hur kommunen ibland väljer att prioritera när det kommer till inköp av material till skolorna och varför maten är så dålig så att eleverna slänger den. Inte helt oväntat anser jag att vi inte riktigt fick några tydliga svar på frågorna.

En ny motion av Sverigedemokraterna anmäldes vid sammanträdet. Inlämnade motioner kan som vanligt läsas här och interpellationer här.